► SCM Music Player ▼

Selasa, 26 Ogos 2014

KEHIDUPAN..

Assalamualaikum w.b.t.. ^_^

       Harini nak share something. Kehidupan. Kehidupan yang ada banyak maksud untuk kita. Betul, tak? LIFE. What's life? It's Family? Friends? Love? Or what? Hmm..
       Kita hidup ni, ada hak masing-masing. Tapi janganlah lupa diri. Kita ada hak untuk masa depan kita juga. Hidup ni bermacam-macam masalah. Hidup ni juga, buat kita tersenyum, gembira, marah, sedih, gila, biul dan segalanya lah.Kadang-kadang, hidup ni buat kita jadi gila. Terlebih gila. Huhu..
       Firstly, kita hidup kerana Allah s.w.t. Right? Kalau tak kerana Dia, kita tak hidup di dunia ni. Alhamdulillah. Because of Him, your life is become beautiful. Nicely. Ada yang di dunia ni, dilahirkan dalam keadaan yang tak sempurna. Ada yang hidup, dalam kemiskinan, kaya and sederhana. And me, hidup dalam kesederhanaan. Syukur ke hadrat Ilahi. Tapi, kita hidup ni ada syarat. Kena patuh ajaran agama. Hormat-menghormati. Tolong-menolong. And everything. Tapi.. Solat tu penting untuk kita. Untuk pentunjuk arah kita di akhirat. Bantuan kita.
       Secondly. Family for sure. Keluarga yang sentiasa jadi orang ketiga dalam diri kita. Pertama, Allah s.w.t. Kedua, Nabi Muhammad s.a.w. Kan? Keluarga kita ni macam tulang belakang kita. Yang akan bersama kita forever. Walaupun kita terpisah macam mana pun. Mereka kekuatan kita. Sentiasa luangkan masa bersama-sama dengan kita. Ada yang family berpecah belah. Musnah. Ada yang tak peduli satu sama lain. Ada yang tak tahu mana satu keluarga mereka. Actually, family is everything to we. Love them. Caring about them. Want to know where them go. Dan lain-lain lagi.
       Thirdly. Friends. Wuhuu~ Friends. Friends? Hm. Them always make me happy. Make me smile, make me angry and make me wanna fight. Hahaha. Kawan ni bermacam-macam jenis sebernanya. Kawan yang makan kawan. Kawan yang berpura-pura baik depan kita. Kawan yang sehidup semati dengan kita. Caring about you. Always be your side when you need someone want to cry. That's a true friends. Bukan, masa kita senang ada dengan kita. Masa kita susah lari jauh-jauh. Tu bodoh namanya. Bagi penumbuk je. Sebernanya, nak tahu orang tu kawan baik kita, kena tengok masa kita susah. Masa tu, baru kita tau siapa kawan kita, siapa lawan kita. Kan, kan? Terasa? Ops.
       Lastly. Love. Hidup kerana cinta. Kadang-kadang cinta ni buat orang jadi gila. Cinta yang tiba-tiba datangnya sendiri. Ada yang cinta dipaksa. Hm, pelik tapi benar. Lol. Korang pernah jatuh cinta tak? Tipulah tak pernah. Jangan tipulah. Hahaha. Ada yang cinta buat kita bagai nak gila. Cinta yang sanggup buat kita jadi hilang akal. Takde iman. Sanggup bunuh diri kerana apa? Putus cinta? Haha. Please dont be a stupidlah. Fikir dengan bunuh diri tu, selesai masalah kau? Buat penat mak kau lahirkan kau, bertaruh nyawa semua tu nak bagi kau hidup, last-last, bunuh diri? Bangang. Sorrylah terkasar bahasa. Maybe kalau kau putus dengan orang tu, Allah nak tunjuk kau bukan pilihan dia. One day, you get better than him/her. Mungkin, tak sehensem dia, tak secantik dia, tak sepandai dia, tak sekaya or whatever. Tapi boleh jaga kau dengan sebaiknya. Ikhlas dengan kau. Right? tak setuju, leave ur commentlah.
        So, conclusionnya ialah, kita patut bersyukur what do you have. Jangan tamak. And one day, you can get better life than this. Lebih baik dari yang kau fikirkan. Tapi, berdoalah. Dia sentiasa dengar doa hambanya. Berdoa selagi mampu. Jangan jadi orang yang daif. Yang burtal tentang kehidupan. And me? Walaupun, kehidupan Fatini tak sebaik yang dijangka, but, I'm happy what I have now. Alhamdulillah. Thanks to Allah. Dengan kehidupan yang pelik tapi menyakitkan hati. But it's fun. Make me smile. I'm strong girl. Redha dengan dugaan yang diberi atau diuji. Fatini tahu, suatu hari nanti Fatini akan dapat juga kebahagiaan tu. Semua akan rasa juga. Hanya mampu berdoa je. Kita merancang, Dia yang menentuka segalanya.
           Sekian. Wasalam.
Dan bye-bye. haha.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan